tisdag 29 mars 2011

Sagolikt ljuvlig chokladmousse (lchf)


Något sötsug har jag inte längre. Alls. För första gången i mitt 30+ liv har jag blivit av med det. Riktigt skönt. Kan vi tacka LCHF för. Men däremot har jag så där lagom en gång i månaden, ett enormt chokladbegär fortsatt. Idag är dagen här, med stora steg. Då är det skönt att ha kvar lite chokladmousse, efter söndagens middag här hemma;-)

Så just nu, är det precis vad jag tänker njuta av. Lite chokladmousse, läsa lite mail och kanske rent av avsluta kvällen med en bra bok. Bara njuta av livet, helt enkelt :-)

Ingredienser (4-6 personer)
400 gram mörk choklad, minst 70%
5 äggulor
4 dl vispgrädde

Gör så här: Smält chokladen i ett vattenbad. Vispa under tiden upp äggulorna i en vispskål. Låt chokladen svalna något. Rör därefter lite smält choklad i taget, ner i äggulorna. Rör om tills du har en jämn, fin & glansig smet. Vispa grädden i en annan skål. Vänd ner den i chokladsmeten. Täck vispskålen med lite plastadfolie, ställ in i kylskåpet. Låt den stå där inne minst ett par timmar, gärna mer. Skeda upp snygga "ägg", lägg på en tallrik. Garnera med lite flagad mandel och ett par blad citronmeliss.

Tips: Fungerar som en perfekt LCHF dessert. Vill Du lyxa till det lite extra, gör Du en LCHF marängbotten på björksocker, bred chokladmoussen på och garnera med färska hallon :-)