torsdag 5 augusti 2010

Mormors munkar



Igår hade vi en härlig familjedag! Vi började dagen med att baka munkar i massor, alla var involverade. Riktigt kul nu när båda barnen är så gamla att de kan vara delaktiga i allt vi gör. När väl munkarna var klara blev det middag på restaurang och sen avslutade vi dagen på bio. Bättre familjedagar få man leta efter;-)

Munkar är jag själv uppväxt med. Genom hela min barndom har jag sett min mamma baka munkar några gång per år, för mig som barn var det ett magisk händelse. Ett ljuvt barndomsminne. Jag hoppas att min barn en vacker dag kommer förknippa vårt årliga munkbakande med samma härliga ljuva känslor, som jag själv gör:-) 

Ingredienser (ca 40 st)
50 g jäst för söta degar
5 dl mjölk
1dl strösocker
2 krm salt
ca 7 dl vetemjöl
150 g smör

Till fritering
1,5 kg kokosfett (brukar säljas i paket om 500 gr)

Socker

Gör så här: Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken och låt det bli fingervarmt, 37 grader. Rör ut jästen i lite av mjölken och tillsätt sedan resten. Tillsätt salt och socker, rör om. Använd gärna elvisp med degkrokar eller hushållsmaskin för att arbeta in allt vetemjöl i degen. Degen ska bli mjuk och smidig. Krama in det rumsvarma smöret i degen. Tillsätt ev lite mer mjöl, arbeta smidig. Låt jäsa 30 minuter, övertäckt ev en bakduk/kökshandduk.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord, arbeta degen smidig. Kavla ut den till en ca 1 cm tjock platta. Ta med hjälp av ett mått ur rundlar, med ett annat mindre mått tar du ur ett hål i mitten på rundeln, jag brukar använda mig av ett större glas till rundeln och av en liten minivas till hålet (ca lika stor i öppningen, som skruvkorken på en 2 l PET-flaska). Låt dem sedan jäsa ca 30 minuter till under en bakduk/kökshandduk.

Ta fram en stor kastrull. Lägg ner kokosfettet i kastrullen och låt den sakta smälta ner, under medelhög värme. Kokosfettet ska få en temperatur av ca 180 grader. Har du ingen termometer hemma, testa igenom att sätta ner en bit vitt toastbröd, får den färgen gyllenbrun inom 30 sek är det lagom. Ta fram en hålslev. Förbered även ett bakgaller (går lika bra med ugnsgaller), lägg en kökshandduk på den (munkarna får rinna av på den precis efter friteringen). Samt lägg en kökshandduk på bänken brevid bakgallret. Kom även ihåg att alltid ha locket till kastrullen nära till hands och använd inte köksfläkten under själva friteringen!

Nu är det dags för fritering. Lägg en munk i taget på hålsleven, lägg ner i kokosfettet. Det kommer smattra och puttra en hel del. Låt dem friteras ca 30-40 sek på varje sida (de ska vara gyllenbruna innan du vänder på dem), vänd dem med hålsleven. Fritera nästa sida. Ta upp dem med hålsleven och låt dem sen rinna av sig och svalna på bakgallret. Därefter ställer du upp dem på "höggavel" på den andra bakduken, så behåller de sin frashet. Precis innan servering. Vänd munkarna i en skål med strösocker (bägge sidor). Njut!

Tips: Jag brukar även fritera de små runda degbitarna som blir över när man tar ut hålet i rundeln.  Jätte goda som ett sött kvällssnacks på fredagkvällen eller som sötsak till barnkalaset! Munkar går utmärkt att frysa in, MEN de ska vara osockrade. Ta därför alltid som vana att sockra dem precis innan servering. Jag gör alltid ca 150 munkar när jag ändå gör dem, så har man i frysen många månader :-)