söndag 13 februari 2011

Hur gör vi? Svar på frågor om LCHF :-)



Innan nästa Alla Hjärtans dag meny publiceras, tänkte jag svara på några funderingar som ofta kommer in, både bland kommentarerna, men även på e-mail. Det här är ett långt inlägg, så vill Du läsa hela får Du trycka på den blå länken nedan, som det står "läs mer..." på, lite längre ned :-)

Innan jag börjar, vill jag poängtera att mina svar inte har en vetenskaplig grund. Utan de är svarade ur vårt (dvs ur mitt & min mans) perspektiv. Svaren är alltså grundade på hur vi upplever det hela. Sen finns det säkert många som upplever saker på annat sätt, vilket jag har full respekt för. Men det här är vår story, vår livstilsförändring. Hur andra gör, ja det är helt upp till dem. All vägar bär till Rom, heter det ju som bekant;-)

-------

Var hittar man produkter? I några av recepten används lite annorlunda ingredienser, som ex Fibrex, vaniljpulver, mandelmjöl och liknande. Dvs produkter med ett lågt eller obefintligt innehåll av kolhydrater, som ofta används som ersättning för ex vanligt mjöl  eller liknande. I de inläggen brukar jag länka till en LCHF-butik som säljer just de produkterna. Det mest för att Ni som undrar ska få en liten aning om vad det är för produkter. Men vill poängtera att de finns även på andra ställen att köpas. Ofta till ett bättre pris. Men inte alltid.

Jag har hittat ex både Fibrex men även Psyllium-mjöl i min lokala matvaruaffär, bland produkterna som är till för glutenallergiker. Likväl har jag även hittat nästan allt som just den LCHF-butiken säljer, på min närmaste hälsokostaffär. Så kika runt. Och framför allt, fråga Din lokala handlare om de kan ta hem, just det som Du letar efter. Eller också väljer Du att beställa på nätet. Valet är Ditt :-)

Några har undrat om det inte är dyrt att äta enligt LCHF. Och lite dyrare kanske det är. Men det är helt upp till Dig. För oss har vår matbudget inte stigit alls. Men det beror mest på att jag ex "hamstrar" råvaror på extrapriser. Hittar jag en fläskfilé för 59 kr/kg så passar jag även på att köpa med mig 7-8 stycken hem. Jag nyttjar även till 98% alltid olika storpack, de brukar ha ett något lägre kg pris. Är ju lätt att dela upp i mindre påsar och frysa in när man kommer hem.

 Jag handlar även ytterst sällan på löneveckan, då det känns som om alla butikerna har "dyra" priser på just sånt som jag vill ha (de brukar bara flagga för extra priser den veckan chips, godis & läsk etcetera). Utan nästan allt vårt kött brukar jag handla veckorna mellan lön och barnbidrag;-)

Sen kör vi fortsatt med matplanering. Veckomatsedlar. Dvs vi impulshandlar sällan. Vare sig tidigare eller nu. Ett effektivt sätt att hålla nere det där dyra impulshandlandet på. 

Sen får man ju inte glömma en annan viktig faktor. Vi köper inte hem alls av godis, bullar, läsk, chips, snacks, bröd eller liknande längre, tacksamma pengar som jag då istället lägger på den där grädden, som det numera går åt ganska så mycket av.

Så en kort sammanfattning på ett långt svar, är att en LCHF kost blir precis så dyr, som Du själv väljer att göra den;-)

Tar det inte massor av tid att laga den här maten? Är det inte krångligt? Mitt svar är nej. Tidigare lagade jag nästan all vår vardagsmat en helg i månaden. Smidigt som bara den! Sen frös jag in maten i 1,2 liters lådor. Var bara att ta fram en låda ur frysen varje morgon. Med den här kosten har jag inte riktigt kommit in i storkok-stuket ännu.

Fast det handlar mest om en osäkerhet ifrån mig. Jag är ännu inte så bekväm i mina kläder, att jag skulle vilja göra storkok. Jag testar mig fortsatt fram. Jag publicerar heller ej alla maträtter/recept som jag provar, utan bara de som jag/vi gillar. Oftast har jag även gjort dem mer än en gång, om det inte är en sån där klockren rätt. För ja, det finns en uppsjö med recept som jag hra provat, som är rena rama giftet;-)

Man får heller inte glömma att mycket av den maten vi tidigare åt, var "rätt" enligt LCHF, vi har bara plockat bort kolhydraterna. Man behöver inte göra det krångligare, än vad det det faktiskt är :-)

Numera förbereder vi all vardagsmaten på söndagar. Så att det ska gå snabbt och smidigt under veckan. Vi  har fortsatt lika mycket tidsbrist på kvällarna, som tidigare. Så våra  förbereda-middagar-inför-hela-veckan söndagar är tacksamma.

Saknar Ni inte ris/pasta/matvete/bulgur/potatis/bröd. Nej, nej, nej. Inte alls. Man kom ur det där tänket ganska så fort, på 4-5 dagar. Numera reflekterar vi inte ens så mycket över det hela. Den första månaden var vi jätte noga med att se till att barnen hela tiden hade de "vanliga" alternativen, men de väljer numera själva nästan alltid att äta av de tillbehören som vi har. Och det är ok med oss. Vi (dvs jag & min man) har inte tillräcklig kunskap om hur barn klarar sig utan kolhydrater, men vi känner en trygghet i att de fortsatt får i sig det de behöver på dagis/skola.

Hur gör Du för att hantera Ditt sockersug? De 3-4 första dagarna var tuffa. Hjärnan tänkte dygnet runt på allt det där sockret. Socker fungerar som värsta drogen. Som cigaretter. Men sen försvann det. Lika lätt som en vindpust. Första gången någonsin. Har aldrig lyckats med den bedriften tidigare...

Vilka reaktioner får Du från omgivningen? Många. den vanligaste är ju utan tvekan olika frågor/föreläsningar om hur länge jag tänker misshandla min kropp med att leva utan kolhydrater. Att det är farligt att äta så här osv. Men jag tar det med en klackspark. Både jag och min man ägnade 2-3 månader innan jul, att läsa på om LCHF. Det är inte farligt. Och fortsatt får vi i oss kolhydrater, men i betydligt mindre mängder. Allt handlar oftast om okunskap, från den som kommer med pekpinnar;-)

Och påståendet om att vi misshandlar vår kroppar, skrattar jag bara åt. För det är just det som jag inte gör längre. Men jag har gjort. Gud vet hur många olika dieter/bantingsbetoder som jag har provat. Har varit en jojo-banting utan dess like. Ena svältkuren efter den andra. Jag har aldrig mått så här bra, som jag gör nu. Mer om det kan Du läsa i det HÄR inlägget.

Men det viktigaste är kanske att vi inte ser det här som en bantning. Alls. Utan som en livsstilsförändring. Något bestående. Något som vi kan leva med. Resten av våra liv. För just så enkelt är det.

Lagar Du egen mat till resten av familjen? Nej. Hela familjen äter samma mat. Det här är ingen kort period av bantning, utan vi äter så här. Alla. Och det funkar bra, kanske just därför det även fungerade, att göra den här livsstilsförändringen;-)

Jag tål inte ägg och laktos, kan jag äta LCHF då? Kan Du säkert, jag är dock ingen expert inom ämnet. Alls. Utan jag bloggar om LCHF ur vårt perpektiv, ur vår synvinkel. Jag har svårt att ge Dig ett relevant råd, eftersom jag inte har den fördjupningen inom ämnet. Men det finns massor och åter massor av olika forum som handlar om just LCHF, ta upp tråden där :-)

Vilka böcker läser Du om LCHF, vilka bloggar följer Du inom ämnet? Jag har nog läst varenda bok som jag har hittat, på vårt lokala bibliotek, som handlar om LCHF i någon form. Finns jätte många bra. Men precis lika många som är urbota tråkiga och svårlästa. Jag gillar ex inte Annika Dahlqvist böcker, hon använder sig av ett språkbruk som grått/trist (även fast jag har tragglat mig igenom de flesta av dem).  Jag vill ha en läsupplevelse, den får jag dessvärre inte med hennes böcker.

Men skulle jag rekommendera en bok, för någon som bara vill börja kika på ämnet, som är helt ny, är det kokboken LCHF husmankost skriven av kostrådgivaren Anna Hallén. En enkel bok, som på ett vardagligt språk förklarar hennes resa. En resa med en stor igenkänningsfaktor. I den finns även massor av härliga recept! Har provat flera av dem, några av dem finns även publicerade här inne :-)

Jag följer dessvärre inga LCHF bloggar regelbundet. Av olika anledningar. Men främst kanske för att jag inte har hittat någon bra. Någon som fångar mig. Har förmodligen inte letat tillräckligt (eller haft behovet/tiden?). Däremot surfar jag runt massor, i jakt på både recept och inspiration. Finns massor och åter massor av olika sajter som har helt gudomliga LCHF recept :-)

Faller Du aldrig för frestelser? Absolut. Men sällan. Men jag ser det inte som ett misslyckande när jag gör det heller. Utan som en del av livet. Som tur är protesterar min kropp alltid, så fort jag får i mig socker. Med stora bokstäver. Jag får tillbringa närmaste timmen efteråt på toaletten med den där "berömda laktos magen" (enligt läkare) och tömma systemet fullständigt. Så det är numera lättare att inte falla dit. Men jag gjorde det senast i fredags (skrev om det HÄR), för en ynka liten kakbit. Var inte värt det, hade magplågor i 1,5 timme efteråt... 

Jag har helt enkelt insett att jag är allergisk mot kolhydrater. De senaste 2-3 åren har jag ätit enligt GI. Men gick aldrig ner. Inte ett gram. Utan gick upp lite, alternativt stod helt stilla i perioder. Idag vet jag varför. Kolhydrater. För mig har det ingen roll om det är i form av snabba eller långsamma kolhydrater. Jag tål dem inte. En skön känsla. Ja att äntligen förstå varför jag haft så svårt att gå ner, men även haft ett sånt problem med min laktosmage... även fast jag de senaste åren försökte undvika laktos i en allt större grad;-)

Hur mycket har Du gått ner? Kan Du visa före och efter bilder? Jag har valt att inte låta bloggen genomsyras för mycket av själva viktminskningen, eftersom det inte är det huvudsakliga syftet med den här livsstilförändringen. Utan det är att både jag och min man ska må bra i våra kroppar. Men absolut går vi ner. Min man hade till igår tappat 14 kg sedan den 2 januari. Själv har jag bara tappat 6,9 kg. För mig går det saktare, men jag vet även varför. Jag äter för lite fett. För hur knepigt det än låter, så är faktumet den att fett-förbränner-fett ;-)

Alla frågor som rör mig som en privat person, hänvisar jag till det HÄR inlägget.

-------

Har några frågor kvar, men de får jag spara till nästa gång. Hoppas att Ni som har ställt frågorna, känner Er nöjda med svaren. Men glöm inte att de är besvarade ur mitt/vårt perspektiv, ja över hur vi upplever det hela. Våra svar är inte vetenskapliga eller får anses som en bibel... utan det är rena, enkla reflektioner, från helt vanliga människor, som har valt att göra en livsstilförändring :-)

LCHF fungerar säkert inte för alla. Men för många. För oss. Och det är just ur perspektivet oss, som jag bloggar ur, det får man aldrig glömma :-)