fredag 17 september 2010

Lite tankar & svar på lite frågor



Ännu ett fredagsmys är avslutat här hemma. Ikväll njöt vi av goda kasslerburgare med kokta majskolvar och som dessert den goda chokladmoussen jag gjorde igår. Super gott! Recept på dagens burgare kommer, när orken finns. För det där med orken är viktigt för den här bloggen. Bloggen kommer inte i första hand för mig, ja inte ens i andra eller tredje. Utan först och främst lever jag mitt liv utan för den här världen. Tillsammans med min familj och med mina vänner.

Bloggen avspeglar såklart endel av mitt liv, men jag har aktivt valt att låta den handla om mina stora intressen, matlagning, bakning, heminredning och shopping, inte om mig som privatperson eller om min familj. Har fått några frågor angående just det här, så jag tänkte bena ut den frågan, så att inga frågetecken återstår.

Min man har inget intresse av att synas här. Mina barn är för små (och omyndiga), för att själva ta ställning till att hamna här inne, i offentlighetens ljus. Det är den största och främsta anledningen till att jag inte bloggar om vår vardag, visar bilder på min familj eller ingående bilder på mitt hem. Jag vill skydda dem, värna om deras integritet. Bara för att de har en tokig mamma som gillar att blogga, ska de senare i livet inte behövas tvingas till något, som de den dagen kanske inte själva vill.

Den andra och inte minst lika viktiga anledningen är att jag anser att det är ganska så orelevant i sammanhanget. Bloggen har inte den inriktningen. Kanske på en annan blogg, något annat år. Men inte just nu. För varken orken eller tiden finns :-)

Vilka val andra sedan gör, är helt upp till dem. Tror inte att det finns någon "rätt" väg när det kommer till bloggande, utan det är upp till var och en att bestämma :-)

Får mellan varven konkreta frågor bland kommentarena. Ibland om jag för stunden har tid, brukar jag följa efter till kommentatorns blogg för att svara, ibland inte. Oftast inte (handlar inte om att jag inte uppskattar att ni har tagit er tid att lämna en kommentar, utan om att jag inte vill hamna i en fälla där mitt bloggande tar över all min lediga tid). Jag försöker dock att hinna lämna ett svar här inne. Däremot har jag en aktiv Facebook sida, där jag försöker så gott jag hinner, svara på ev frågor som dyker upp dagligen, så gå gärna med där, om du inte redan är med. Där inne körs även tävlingar och utlottningar mellan varven (något som aldrig sker här inne).

Har fått några frågor om varför jag inte publicerar alla kommentarer. Kommentarer som är orelevanta för bloggen (bla reklamkommentarer) eller innehåller uppgifter om mig som privatperson eller min familj, de publiceras aldrig. Men jag läser dem alla, men väljer för att värna om min familjs integritet, inte att publicera dem. Av samma anledning svarar jag aldrig heller på frågor om min familj, var vi bor eller annat privat som rör oss. Utan nöjer mig med att berätta att vi är en helt vanlig svensk familj med två barn (Stora J=Make, H= barn 1 och Lilla J= barn 2), boendes i en stor härlig lägenhet, någonstans:-)

Men först och främst, det här är en rolig hobbyblogg om något som jag älskar. Jag skriver om saker som ligger mig nära om hjärtat. Det här är en rak och ärlig blogg, som lever när lusten och orken brinner som bäst. Och när orken och lusten inte finns, ja då blir det färre inlägg. Jag kommer aldrig börja spotta ut 2-4 inlägg om dagen/7 dagar i veckan. För dels så lär jag knäcka mig själv, för jag har verkligen inte den tiden, dessutom kommer bloggens innehåll förvandlas till något annat. Något som inte inspirerar. Inläggen kommer bli krystade. Och där vill jag inte hamna :-)

För att enklare kunna följa bloggen, för dig som tycker inläggen kommer ojämnt, så kan du antingen prenumerera på bloggens inlägg via Bloglovin, RSS-feed, Google Friend Connect eller genom att "gilla" Fröken Fru på Facebook.

Jag hoppas att jag nu har rätt ut lite frågetecken, som ofta återkommer i kommentarer och mail:-)