onsdag 28 juli 2010

Popcornkakor


Fick ytterligare ett recept på mailen som jag blev lite nyfiken på. Popcornkakor. Var lite skeptisk till en början, men oj så fel jag hade! Vilka kakor, underbara! Dock blev första vändan inte alls bra, de flöt ut över hela plåten och liknande havreflarn med popcorn. Så jag bestämde mig för att göra om dem, den här gången med lite mindre olja och lite mer potatismjöl, resultatet blev perfekt!

En kaka som kommer bakas om och om igen här hemma. Perfekt balans mellan sötman och seltan! Tack Anette för receptet!

Ingredienser
1 1/2 dl socker
100 gr smör
0.75 dl olja
3 dl vetemjöl
0.75 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 liter popcorn (färdig poppade)

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Poppa popcorn, jag använde mig av en påse micropopcorn. Vispa smöret och sockret poröst. Tillsätt lite olja i taget under kraftig vispning. Blanda ner de torra ingredienserna. Rör om tills allt har blandat sig väl (om degen är för hård, tillsätt några droppar olja till, den ska ha konsistensen av en mördeg). Tillsätt popcornen. Kör några varv med elvispen tills det att allt har blandat sig samman. Klicka ut smeten på en bakplåt (med papper om du inte har teflon). Grädda ca 12-13 minuter i mitten av ugnen.

Tips: Inför Halloweenfesten senare i höst, blanda i ett par droppar grön karamellfärg och kakorna platsar perfekt på barnens kakbord! Mina popcorn var färdigsaltade, så poppar du själv, salta dem innan du blandar i dem (lite).