fredag 21 oktober 2011

Räkcocktail med sting



Äntligen fredag! Underbart! Första, nästan helt obokade helgen på månader. Riktigt skönt! Är bara jag i familjen, som ikväll ska smita iväg på en liten happening. En 70-tals fest på temat Studio 54! Så de senaste veckorna har jag letat kläder. Hittade häromdagen en en glittrig, kort klänning på Myrorna. Till den kommer jag pryda mina ben med ett par riktigt höga svarta platåstövlar. Massa bling, bling har även inhandlats på Glitter. Kommer helt klart känna mig lika fin som en julgran, klädd i sin finaste skrud!;-)

Till förrätt ikväll kommer det att serveras en räkcocktail. Gott och passar bra in på 70-tals temat. Ett tag kändes den förrätten ganska så uttjatad, men serverade den själv för bara någon månad sedan sist. Om än i en ny tappning. Har helt klart blivit en ny favorit, som åter börjat få tillbaka sin forna glans.

Ingredienser (6 personer)
800 g oskalade räkor
Valfria salladsblad (jag brukar blanda salladsblad i lösvikt)
8-10 st körsbärstomater alt romantica tomater
1-1 1/2 lime
1/2  tsk sweet chilisås
färsk koriander efter smak
1 vitlöksklyfta

Gör så här: Skala räkorna (spara några oskalade till garnering). Hacka koriandern fint. Pressa ur limen i ett glas, blanda ner sweet chilisås, kriander och pressa över en vitlöksklyfta. Rör om. Skeda över lite av blandningen på de skalade räkorna. Skölj och (ev skär beroende på sort) ner salladen. Skölj och halvera körsbärstomaterna/romanticatomaterna. Varva sallad, tomater och räkor i ett cocktailglas. Ringla lite försiktigt över av "dressingen", garnera med en limeskiva och oskalade räkor!

Tips! En perfekt förrätt att bjuda på, om några av Dina gäster äter enligt LCHF.

Har sett att många av Er letar efter Halloweentips här inne, Ni hittar ett härligt gäng HÄR :-)