onsdag 23 mars 2011

Salladsdressing & inredningsplaner av barnrum


Redan onsdag! Jisses vad veckorna går fort. Jag har sagt det förr, säger det igen, det känns som om jag inte hinner med. Fast å andra sidan är ju det positivt, för då är ju sommaren snart här! Fast först ska man hinna med att njuta av den här underbara våren. Igår tog jag en lång promenad i bara kavajen, helt underbart! Att slippa pälsa på sig gud vet vad, för en två timmars promenad, det är helt klart det bästa vårtecknet som finns :-)

Hur är vädret hemma hos Er? Har våren äntligen hittat dit med?

Till middag blev det kyckling samba igen. Bara älskar den rätten! Till den åt vi sallad. Idag skar jag bara upp grönsakerna och la dem på ett fat, jätte praktiskt. Då kan var och en ta av det som man vill. Till den gjorde jag en enkel dressing, som var klar på tre sekunder. Blev super god!

Ingredienser, dressing
1 dl creme fraiche
50 gr färskost, vitlök
50 gram riven parmesan
en mini liten nypa havssalt

Gör så här: Riv parmesanen (om du inte kör med en färdig riven variant). Blanda creme fraichen och färskosten i en skål. Blanda ner paremsanen och en liten nypa havssalt. Blanda väl. Servera!

------

Resten av kvällen ska jag fortsätta att skissa på lilla J´s rum här hemma. Har jobbat ett tag på den nu. Hoppas att vi i helgen har tid att påbörja det projektet. Ska bli så skönt att få bytt ut allt där inne, inte minst sängen. Hon ligger idag i en liten juniorsäng med ett täcke anpassat efter en spjälsäng, helt klart börjar det vara på hög tid att byta ut det;-)

Kan avslöja att temat där inne blir Star, dvs stjärna! Kommer bli en vit bas, med rosa & rött som en accent. Har köpt en loftsäng som ska målas vit. Under loftsängen kommer hennes spis att stå. Sen funderar vi på att köpa den här söta kistan Star till hennes leksaker, som hon samtidigt kan använda som avställningsyta när hon "lagar mat". Och någonstans ska den här Star vägghyllan sättas upp, för hennes lilla söta förkläde. Sen ska jag sy "väggar med fönster" till loftsängen (nederdelen), som fästs med kardborre, så det känns som om det blir ett litet hus. Lite svårt att förklara, men lovar visa bilder sen när jag är klar :-)

Det som jag har kvar att planera nu, är hennes skrivbordshörna. Samt planera mattval, eller snarare färgval till en heltäckningsmatta. Lutar åt en sommargrön färg. Någon som förresten kan tipsa om var man kan köpa snygga tygvimplar i rosa & rött?! Känns som om jag har letat överallt, men har inte hittat några som är så där klockrena ännu...

Hennes rum är jätte litet (2 m brett & 3,20 m långt), så man får planera ganska så väl, för att hon ska få mest möjliga lekyta. En liten utmaning :-)

För Er som undrar hur det går med stringväggen, så står det stilla. Ramarna fanns inte inne i alla storlekar sist, så jag hoppas att väggen blir klar efter nästa IKEA tur. Så bilder kommer, tids nog :-)




Ps. Tack för alla Era funderingar & tankar om det HÄR inlägget, som kommit i både kommentarer och mail. Känns skönt att veta att vi inte är de enda som känner av den här dagisstressen. Jag har lyckats få till ett möte med verksamhetschefen om någon vecka, hoppas då hitta en lösning på problemet...