måndag 21 mars 2011

En favorit i repris & dagisfunderingar



Är riktigt glad över att jag hann fylla frysen här hemma med färdiga middagslådor, innan jag började mitt nya, riktigt roliga jobb. Underlättar så på eftermiddagarna, när man med andan i halsen upptäcker att klockan redan är fem och man behöver springa från kontoret, för att hinna hämta på dagis (innan de stänger). Sen skynda hem och på två röda försöka trolla fram en nyttig och näringsrik middag.

Ett livspussel utan dess like. Våra middagslådor är utan tvekan en tidsbesparande guldgruva. Idag blev det den härligt mustiga köttgrytan som jag gjorde för ett par veckor sedan, till den hade vi blomkålris.

Till en annan sak. Är det bara jag som känner en enorm dagispress?! Menar, vi hinner knappt jobba våra fulla dagar, för att anpassa oss efter dagis tider. Galet! Man får stressa som en blådåre för att hinna. Idag lyckades jag ändå sluta tidigare, men kände en enorm press vid hämtningen... 

Vårt dagis har öppet mellan 07.30-17.00. Med nöd & neppe lyckades vi få dem att hålla öppet till 17.15 (inte så populärt från personalen kan jag tillägga). Vi lämnar bland de första kring 07.45 och hämtar alltid definitivt sist, mellan 17.05-17.10. 

När vi hämtar möts vi alltid av en otålig personal, som står och trampar ute i hallen eller på gården. Vi hinner knappt få en rapport om dagen, innan de själva rusar iväg hem (oftast har vår ordinarie personal redan slutat, så rapporterna brukar vara ganska så korta). Utöver det vill de helst att man ska delta på drop-in-fika en gång i månaden (mellan 14-16), vilket givetvis innebär att vi i såfall måste ta ledigt ett par timmar.  Lägg sen till ett par pysseldagar per termin, givetvis börjar de kring 15...

Men hur får alla föräldrar ihop det? Begriper inte riktigt den ekvationen. Större delen av alla barn är dessutom lediga alla lov (skolloven), och inte att för glömma de obligatoriska planeringdagarna. 

Ska det vara så här? Eller är det vi som räknar vår tid (heltid) på jobbet fel? Hur har Ni det?! Kan ju vara lite kul att veta. Nu bor vi ju i en storstad, men för det har ju inte alla kontorsjobb. Hur fungerar det egentligen för de som jobbar exempelvis i en butik eller inom vården, som inte alls följer kontorstiderna? Eller för alla ensamstående föräldrar?!

Vi har ju dagis för att vi behöver/måste jobba. Ska då inte dagisets öppettider anpassas efter oss?!

Nej usch, kände att det blev ett tråkigt inlägg, men behövde samtidigt få ur mig det hela. Har irriterat mig i många månader nu. Precis nu ska jag ta och springa iväg till gymmet, njuta av livet helt enkelt. För trots min irriation över dagiset öppettider, så har vi det bra. Vi har båda bra jobb, tak över huvudet, näringsrik mat, hela & rena kläder och massor av stora portioner av en enorm villkorslös kärlek. Vad mer kan man begära?! :-)

Fortsatt trevlig kväll!



Ps. Och JA, jag är fullt medveten om att dagis numera heter förskola, men för mig kommer dagis alltid vara just dagis;-)