lördag 12 februari 2011

Pannkakor (LCHF)



Riktigt härligt ute var det! Innan vi gick ut, slängde jag lite snabbt ihop en pannkakssmet, så att den skulle hinna gotta tills sig ordentligt, innan själva stekningen påbörjades. Och det är precis vad jag har gjort nu. Stekt pannkakor. LCHF pannkakor. Som vi idag äter som en lättare middag (tyngre mellanmål). Till dem har vi vispad grädde och amerikanska blåbär (barnen kommer förmodligen äta vanlig sylt).

Det här är det tredje LCHF-receptet på pannkakor som jag provar och kan konstatera att det är det här receptet, som vi kommer hålla oss till. Senare ikväll kommer vi här hemma njuta av Kycklingwraps och se på filmen mother and child :-) 

Ingredienser (2 vuxna+2barn)
5 ägg
4 dl vispgrädde
1 krm salt
2 tsk vaniljpulver (kan uteslutas)

smör att steka i

Gör så här: Knäck äggen i en skål. Vispa dem kraftig med en elvisp. Häll ner grädden. Vispa. Blanda ner mandelmjölet, salt och vaniljpulver. Blanda ordentligt. Låt smeten stå och dra en stund. Stek i pannkakorna med lite smör (jag brukar bara gnida lite smör i pannan). Pannkakor med mandelmjöl är lite mer ömtåligare än vanliga pannkakor, så använd inte en för stor panna att steka i (jag har en liten teflonpanna som är perfekt att steka i) . Servera med valfria tillbehör, äter du enligt LCHF är det perfekt med färska bär & vispad grädde :-)