lördag 12 februari 2011

Chokladkladdkaka med kokos-toscatäcke



Det här är inget LCHF-recept. Utan en helt vanlig kolhydratbomb. Ett av få som kommer publiceras här inne, det här året. Vi gjorde den igår, efter ett tips inne på Facebook. Blev barnens fredagsmys! Ett uppskattat sådant:-)

Även jag smakade en liten kantbit, var super god. Fast söt. Men då får man ju tänka på att alla söta smaker, blir förstärkta nu när man så sällan äter socker. Som tur är blev det en jätte stor kaka, så den lär räcka som fredagsmys till barnen, hela vägen fram till midsommar.

Som vanligt kan jag inte följa andras recept. Utan jag provade mig fram för att hitta den där perfekta balansen mellan sötma, selta och balans i kakan. Så receptet är lite modifierat sen jag fick den av dig Anna;-)

För Er som vill ha recept på andra goda kakor, så rekommenderar jag Er att kolla under bloggens olika kategorier här inne. Under 2011 kommer det vara sparsmakat av nya recept på sötsaker, om det inte är en LCHF variant;-) 

Ingredienser ( en långpanna, 30x40 cm)
400 g smör
8 st ägg
8 dl strösocker
6 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
2, 5 dl kakao
6 dl vetemjöl

2-3 msk smör till långpannan
5-6 msk riven kokos till långpannan

Glasyr
400 g riven kokos
2 dl ljus sirap
4 dl strösocker
3 dl grädde
150 g smör

Gör så här: Sätt på ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Smöra en långpanna (den vanliga stora, som tillhör ugnen). Bröa den med kokosflingor. Knäck äggen i en skål. Tillsätt sockret. Vispa luftigt, använd med fördel en elvisp. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Vispa. Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet. Bred ut smeten i långpannan. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Gör under tiden själva glasyren.

Ta fram en kastrull. Häll i den rivna kokosen , sirapen, sockret, grädden och smöret. Koka upp. Sänk värmen till medelvärme. Låt allt smälta samman under omrörning. Låt massan sjuda sakta under ca 5-7 minuter. Ta ut kakan ur ugnen. Bred på glasyern. Grädda ytterligare ca 10 minuter, eller tills det att kakan har fått fin färg. Låt kakan kallna. Skär upp kakan i fyrkanter. Servera!