tisdag 27 juli 2010

Dumlekladdkaka


Näst på tur så bakade jag en ljuvlig Dumlekladdkaka. Den är livsfarlig. Man kan inte sluta äta av den, man får ett sug av den som heter duga helt enkelt;-) Vi provsmakade den ljummen, tillsammans med vispad grädde, och enligt Anna som mailade mig receptet, är det precis så som den ska ätas. Och vi tror dig Anna, ett jätte tack för receptet! Den här kakan kommer bli en ny storfavorit hemma hos oss :-)

Ingredienser
2 ägg
3 dl socker
2,5 dl mjöl
1,5 msk vaniljsocker
0,5 tsk salt
4 msk kakao
100 gr smält smör
10-12 dumlekolor (ca en halv påse)

Gör så här: Sätt ugnen på 190°C. Halvera dumlekolorna med en sax. Smörj en springform som är 22 cm stor (med löstagbar botten), bröa den om du inte har i teflon. Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst och luftigt. Vänd ner mjöl, vaniljsocker, salt och kakao. Tillsätt det smälta smöret.  Rör försiktigt till en jämn smet. Blanda ner de halva dumlekolorna. Häll smeten i formen och grädda i nederdelen av ugnen, ca 15-20 min. Kakan ska fortsatt vara "rinnig". Servera den ljummen tillsammans med vispad grädde!

Tips: Jag tror att den här kakan lätt kan modifieras om med den choklad som man bäst gillar. Jag älskar smaken av dumlen, men tror att jag ska prova med en mintchoklad, typ After Eight, nästa gång jag bakar den. Blir nog mer "vuxen" i smaken då, så att den passar perfekt som ex en dessert vid en middag. Den här kakan med dumlevariant, kommer vi att ha på nästa barnkalas i augusti, kommer älskas av alla barn (och vuxna)!