tisdag 27 juli 2010

Dajmtårta



I eftermiddag har vi haft en liten kakbakorgie här hemma. Senaste dagarna har jag fått tre nya recept som jag bara kände att jag ville testa. Först ut var den här dajmkakan. Jätte god, och jätte lätt att göra. Jag tror dock att jag hade inne den kanske 6-7 minuter för länge i ugnen. Dess konsistens ska vara lite mer åt fudge hållet, dvs lite mer krämig, men ändå hålla ihop när man skär upp den.

Och smaken, utan tvekan godkänd! Kommer vi absolut att baka fler gånger här hemma. Tack Annlie för receptet!

Ingredienser
200 gr smör
200 gr choklad (ju mörkare desto mustigare)
4 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 krm salt

Daimgrädde
2 1/2 dl grädde
1 1/2 msk kakao
1 1/2 msk florsocker
ca 150 gr daim


Gör så här: Sätt ugnen på 200°C. Smörj en springform som är 22 cm stor (med löstagbar botten), bröa den om du inte har i teflon. Smält 200g smör, bryt i 200g choklad och låt den smälta. Rör tills smeten är slät. Vispa 4 ägg och 2 dl socker, rör ner i chokladsmeten, rör till en jämn smet. Vänd ner 2 dl vetemjöl och 1 krm salt. Blanda till en jämn smet. Häll i smeten i formen och grädda i nederdelen av ugnen, ca 15 min. Låt svalna helt, kan med fördel göras dagen före och stå kallt. Lossa ur formen.

Strax innan servering. Krossa dajmen (antingen med hjälp av en hammare eller med en mix). Vispa grädden tjock. Tillsätt kakao och florsocker. Rör om. Tillsätt 2/3 av dajmkrosset. Blanda. Spritsa dajmgrädden över kakan. Strö över resten av dajmkrosset.