tisdag 27 juli 2010

Coca-Colakaka



Det tredje receptet som provbakades idag var en Coca-Colakaka. Receptet fick jag mailat till mig av en tjej som heter Marie Andersson. En liten annorlunda kaka med en speciell smak. Har inte riktigt bestämt mig för om jag gillar den eller ej. Däremot är jag övertygad om att mina barn kommer att älska den;-)

Tillsammans med receptet fick jag massor av härliga dikter som Marie har skrivit. En som jag speciellt föll för, har jag med hennes tillstånd valt att publicera här. Den har en eftertanke, en klok sådan. Något som vi alla i perioder skulle behöva tänka på;-)

Tack Marie för alla de underbara dikterna och receptet!

Jag glömmer bort Dig
Jag glömmer bort Dig ibland, när jag stressar och jäktar.
Du borde vara prioritet Nr.1 på min prioriteringslista,
men Du kommer oftast sist.
Jag glömmer bort att Du är viktig!
Jag glömmer bort att visa Dig kärlek.
Att ge Dig av min tid.
Jag mår inte bra av att alltid sätta Dina behov sist.
Jag vill kunna skämma bort Dig.
Ge Dig av det som Du mest av allt behöver.
Om jag inte lär mig att älska Dig - Kan jag inte älska andra!
Jag behöver lugn och ro.
Att sätta mig ner i tysthet.
Prata med Dig, och ta reda på vad Du behöver.
För Du är Viktig!
Och Ditt namn är - "Jag"!

Marie Andersson



Ingredienser
175 gram smör
3 dl muscovadosocker (eller vanligt strösocker)
2 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 dl mjölk
2,5 dl Coca-Cola

Glasyr
50 gram smör
3 dl florsocker
3 msk kakao
3 msk Coca-Cola

Gör så här: Sätt ugnen på 180°C. Smörj en springform som är 22 cm stor (med löstagbar botten), bröa den om du inte har i teflon. Blanda smör och socker mjukt (använd med fördel en elvisp), tillsätt äggen ett i taget. Blanda de torra ingredienserna, häll dem i socker-smör blandningen växelvis med mjölken och Coca-Colan. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. Stjälp upp den färdiggräddade kakan och låt svalna.

Glasyr: Smält smöret och tag den från plattan. Rör ned florsockret, kakao och Coca-Cola. Rör till en jämn glasyr, bred den över den avsvalnade kakan.

Tips: Jag hade bara mörkt muscovadosocker hemma, tror att det är anledningen till den speciella smaken. Tänker provbaka den en gång till, men då med vanligt socker. Glasyren blir riktigt fluffig oom den vispas med elvisp, så man skulle kunna dela kakan i 2 lager, fylla med en härlig sylt och breda på ett extra tjockt lager av glasyren, man får då en lite annorlunda tårta, med en minst sagt spännande smak!