lördag 8 oktober 2011

Små söta Macarons


Vi har barnkalas på gång, inför det har jag bakat lite söta Macarons. Små söta ljuvel som ska få pryda ett av kalasborden. Var första gången som jag lyckades, har provat någon gång innan, fast då med ett annat recept från Leila. Tyckte dock att de blev så platta och tråkiga. Den här gången blev jag  nöjd. Macaronsen krävde betydligt mer tid & kärlek, men slutresultatet var helt klart värt det! Nästa gång ska jag dock försöka få alla i samma storlek, för där var jag inte nu. Med lite smörkräm och godisglitter kan man dock dölja mycket ;-)

Ingredienser (ca 25-30 st)
60 gram äggvita
35 gram socker

150 gram socker
50 gram vatten

150 gram mandelmjöl
150 gram florsocker
60 gram äggvita
1-2 droppar röd hushållsfärg

Smörkräm
100 gram smör, rumsvarmt
1.5 dl florsocker 2 tsk vaniljsocker1 äggula

Gör så här: Dag 1: Plocka fram de ägg som Du behöver och låt dem ligga framme över natten, så att de är rumsvarma när Du ska använda dem. Dag 2: Ta fram en hushållsvåg så att Du kan väga alla ingredienserna. Plocka fram totalt 2 skålar och en elvisp. Plocka fram smör ur kylskåpet, så att det hinner bli riktigt mjukt till smörkrämen. 

Väg upp 60 gram äggvita och 35 gram socker. Börja med att vispa äggvitan fluffigt med elvispen (precis som Du gör till maränger). Tillsätt lite socker i taget.

Väg upp 150 gram mandelmjöl, 150 gram florsocker och 60 gram äggvita. Börja med att sila ner mandelmjölet och florsockret i den andra skålen. Blanda väl. Blanda ner äggvitan och karamellfärgen. Blanda ordentligt.

Blanda sedan försiktigt ner skål 1 i skål 2. Dvs vänd bara lätt om, smeten ska vara trögdlytande i konsistensen. Ta sedan fram en spitspåsen med en rund tyll. Fyll påsen och spritsa ut små rundlar (ca en 5-kronas storlek) på en bakplåt (klädd med bakplåtspapper). Låt sedan Macaronsen vila dryga timmen på plåten, tills det att de har fått ett "skinn" på ytan. Känn försiktigt med fingret, de ska inte vara kladdiga.

Värm under tiden upp ugnen till 150 grader. Lägg ner alla ingredienserna utom äggulan i en skål. Vispa så länge tills att det blir pösigt. Vispa ner äggulan. Lägg ev i ett par droppar karamellfärg och någon essens om Du vill ha färg & smak.

Grädda Macaronsen ca 10-13 minuter i ugnen. Låt dem sedan få svalna på bakplåten. Spritsa sedan ut smörkrämen på en halva och lägg på den andra (precis som en hamburgare). Jag garnera mina med glitterströssel, för att göra de lite mer festliga :-)

Tips: Har hittat ett recept på LCHF Macarons, har dock inte provbakat dem själv. Men eftersom jag vet att Ni är så många som äter enligt LCHF så tänkte jag tipsa om receptet här inne.