onsdag 28 september 2011

Canneloni fylld med köttfärs och spenat och fetaost !!



Jaha .. då ska även jag, Fröker Fru 2, försöka mig på med att skriva mitt första inlägg.

I min familj är vi väldigt förtjusta i pasta , något som vi festar på mer än gärna på både till vardags som till fest .Även om inte det är "tilllåtet" om man äter enligt LCHF, så kan man ju alltid "festa till" det när helgen kommer och sköta sig bättre i veckorna.
Så när helgen närmar sig så blir det oftast att jag planerar in en liten festlig pasta rätt. Den här rätten gjorde jag för ett par helger sedan, och det går hem hos alla fem i familjen:-)
Ingredienser (5-6 portioner)
400 gram nötfärs
3 dl krossade tomater på burk
1 dl vatten
1 hackad gul lök
2 msk tomatpuré
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
100 gram smulad fetaost
100 gram fryst spenat
1 paket cannelonirör
3 dl crème fraiche
1 dl riven grevéost

Gör så här: Sätt ugnen på 200º. Koka upp tomater, vatten, lök och kryddor. Rör ner färsen och koka ca 15 min tills det att vätskan har kokat in. Låt svalna och tillsätt spenat och fetaost. Lägg färsen i spritspåse eller plastpåse och fyll cannelonirören.Packa rören tätt, i en ugnssäker form. Blanda creme fraiche med osten och täck cannelonin. Gratinera ca 30 min. Servera med en stor härlig sallad och gärna ett glas rött!

Nästa gång jag ska göra det ska jag använda mig av de jättefina formarna som Hjärtats Rum har. Passa på att handla några nu, du får hela 25% rabatt på hela din beställning, om du anger frokenfru som erbjudandekod i kassan!