söndag 13 mars 2011

Super goda ägg & salami muffins!


Hela helgen bara rusade förbi igen. Nästan så att man får börja hålla i hatten, för att hinna med våra dagar känns det som. Nåja jag klagar inte, att få njuta en helg med trevligt sällskap, i en strålande sol är aldrig fel. Bara verkligen älskar att våren är här! :-)


Har på eftermiddagen jag gjort ett nytt gäng med goda frukostmuffins här hemma. Super goda! Den här gången smaksatte jag dem med salami, röd lök, oliver & parmesan. Ett härligt alternativ till en LCHF frukost. Sist gjorde jag dem med baconsmak, riktigt goda de med, men måste nog ändå säga att de här är snäppet vassare :-) 

Ingredienser (7 st)
5 ägg
0,5 dl grädde
1 dl riven ost, med mycket smak (typ västerbotten eller liknande)
1 msk färskost, vitlök
120 gram pepparsalami
6-7 oliver
1/4 röd lök (ca 3 msk i finhackad format)
2-3 msk riven parmesan
Chilipulver

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Finhacka salamin. Skala och finhacka 1/4 lök. Skiva oliverna fint.  (Riv båda ostarna om Du inte kör med en färdig riven variant). Knäck äggen i en skål. Vispa äggen fluffiga med elvispen. Häll i grädden & färskosten. Vispa en kort sväng med elvispen. Blanda ner salamin, röd löken & oliverna. Blanda väl.

Ta fram en muffinsplåt/form (jag använder mig av den HÄR), lägg i muffinsformar i hålen. Skeda upp av smeten i varje form, fyll till 3/4. Strö över parmesanen. Pudra lite lätt över medchilipulveröver varje muffins. Grädda inne i ugnen ca 20-25 minuter. Servera! Goda att äta både varma som kalla :-)

Tips! De här muffinsarna fungerar perfekt som picknickmat eller på ex en kall buffé!