tisdag 1 mars 2011

Het köttfärsröra



Hoppar över direkt till dagens lunch. Var så himla gott! Ja Ni vet en sån där helt klockren rätt som tar max 20 minuter att fixa! Barnen och kära maken  (hemma på lunch) åt som aldrig förr. Men vet Ni en sak, jag oroade mig faktiskt lite innan. Över tillbehöret...

Idag valde jag att göra det som många kallar för LCHF Pasta, jag låter dock bli att kalla den för det. Jag serverade helt enkelt lite snabbt upphettade långa zucchini-skivor till röran, men så där i smyg kokade jag spagghetti till barnen, dumt jag vet. Men jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att de skulle äta den kokta zucchin. Men så fel jag hade. Tok fel! Barnen mumsade på som aldrig förr helt enkelt och jag fick i smyg se till att spagghettin hamnade i kylskåpet, kommer säkert till användning någon annan dag;-)

Efter att ha läst Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt (Kostdoktorn) för ett par veckor sedan, fick jag svar på många av mina frågor gällande barn & LCHF, inte i direkt bemärkelse, men genom av att förstå och tolka boken. Så numera oroar vi oss inte så mycket, barnen får i sig det de behöver och mår bra av:-)

Måste för övrigt säga boken är läsvärd för alla Er som är nyfikna på LCHF eller vill fördjupa Er mer. Första riktigt bra skrivna boken om LCHF, som faktiskt fördjupade en hel del intressanta bitar, som andra böcker bara snuddat vid. Helt plötsligt känns allt så självklart, eller ska man skriva självklarare?! Så spring & köp eller låna på närmaste bibliotek :-)

Ingredienser (2 vuxna+2 barn+2 matlådor)
650 gram köttfärs
1 stor gul paprika
1 stor röd paprika
1 stor röd lök
1,5 dl grädde
100 gram färskost, vitlök
2-3 msk tomatpuré
1 buljongtärning
2 msk grillkrydda (kolla så att den inte innehåller socker!)
1-1,5 msk sambal oelek
2-3 tsk soja (kolla så att den inte innehåller socker!)
2-3 vitlöksklyftor
chilipulver
svart peppar
3-4 zucchinen

2-3 msk smör till stekning


Gör så här: Sätt på en stor kastrull med vatten på kokning. Skölj & hacka paprikorna, hacka löken (fint så märker inte barnen grönsakerna i röran). Hetta upp en panna, lägg i ett par-tre klicka smör. Fräs på köttfärsen, ordentligt. Krydda med grillkryddan, chilipulver & svartpeppar. Pressa över vitlöken. Rör om lite lätt. Häll över grädden. Låt koka upp. Häll i sojan & sambal oeleken. Smula över buljontärningen. Lägg i de finhackade grönsakerna. Låt små puttra i 4-5 minuter. Skölj under tiden zucchinin. Skiva den på längden med hjälp av osthyveln. Lägg i zucchiniskivorna i det kokande vattnet. Ta av kastrullen från plattan. Låt zucchinin ligga i vattnet ca 1 minut. Låt dem rinna av på ett durkslag. Blanda ner färskosten i köttfärsröran. Servera tillsammans!
-----
Nu blir det film här hemma. Tänkte bädda ner mig med båda barnen framför filmen Dumma Mej, vem vet, kanske har jag lite tur att vi somnar en stund (läs: jag somnar en stund) ;-)