måndag 24 januari 2011

Hur svårt är det då?


Eftersom det är ett längre inlägg, kan Ni bara läsa första delen på frontsidan. För att läsa hela inlägget, tryck på den blå länken/texten "läs mer", längst ner i inlägget.


Jag får ofta, ofta frågor från min omgivning om det inte är svårt med LCHF, ofta rörande vad man får och inte får äta. Många har upplevt det krångligt. Själv tycker jag att det är precis tvärt om. Det är enkelt. Lätt som en plätt. Så snart man har satt sig in i hur det faktiskt fungerar:-)

Tänker inte skriva ett mega utlägg om alla fördelar, för det finns redan miljoner sajter som behandlar det. Utan istället tänker jag stolpa upp vad Du får och inte får äta. Vi börjar med det tråkiga, ja Ni vet det där som man inte får äta, av logiska skäl, den stolpen är kortast;-)

När Du äter enligt LCHF ska Du helt undvika följande:
  • Socker. Socker. Socker. Och tyvärr finns det socker i det mesta, ja om man inte ser upp! Vissa saker som bullar, läsk, godis etcetera är självklara. Men dessvärre finns det även socker i de flesta hel- & halv fabrikat, diverse pulversåser ja till ochmed i skinka! Tumregeln jag följer är att inget ska innehålla mer än 5 g kolhydrater/100 gram. Så börja plugga innehållsförteckningarna när Du handlar;-)
  • Potatis. Potatis är inget annat än snabba kolhydrater. Oavsett form. Så strunta i fortsättningen i allt vad potatis produkter heter, dvs chips, stripes, potatisgratänger, pommes också vidare. Se upp med alla grönsaker & rotfrukter som växer under jord!
  • Pasta, ris, matvete, bulgur, mathavre, couscous. Allt det här består större delen bara av stärkelser = socker.
  • Ris. Ris är uppbyggt av kolhydrater och inget annat. 
  • Margarin. Byt ut margarinet mot äkta smör! Samma gäller smörgåsmargarinet, byt ut mot ett vettigare alternativ (ex Bregott).
  • Mjöl. Behöver jag ens göra en motivering. Vetemjöl, havregryn, vetekli, havrekli gryn etcetera är inget annat än kolhydrater, oavsett om det är en fullkornsvariant eller ej. Tänk på att mjöl finns i bröd, bullar, kakor, pizza etcetera.
  • Majs. Majs är fullproppad av stärkelser = socker. Sluta med flingor, popcorn och andra majsprodukter,Det kanske man inte tänker på men majs är fullt av socker.
  • Lightprodukter. Av alla slag. Glöm av dess existens;-)

Nu tänker säkert många av Er att herregud, människan får ju inte äta någonting alls! Allt det goda är ju borta. Struntprat säger jag då. För jag får ju äta precis allt annat. Allt som är gott! Tänk att få frossa i goda biffar, grillade kycklingar, härlig lax, goda ostar, goda feta såser och massor av annat gott! Dessutom varje dag;-)

Låter säkert dyrt för många. Men sanningen är den at det blir inte så mycket dyrare. För hur mycket pengar spenderar vi inte på godis, läsk, chips, bullar, godis och så vidare?! ;-) Dessutom håller jag mig mätt längre, jag behöver med andra ord inte äta lika ofta och inte lika mycket.

Följande får jag äta i massor av:
  • Mjölkprodukter. Mjölk, fil, creme fraiche, yoghurt, keso, ost, färskost och grädde. Kom ihåg att välja de fetaste alternativen!
  • Smör. Det skall vara riktigt smör och inget margarin! Margarin är kemiskt framställt och fungerar som rena giftet för kroppen.
  • Ägg. I alla dess former!
  • Fisk. Försök att äta så fet fisk som möjligt!
  • Skaldjur. Mums!
  • Kött. Alla typer av kött!
  • Charkprodukter. Håll dock koll på kolhydratvärdena!
  • Fågel. Här ingår både kyckling, kalkon & gås!
  • Linfrö. Jag äter 4-5 msk i filen varje morgon, håller dessutom magen i bra kondition;-)
  • Kål. Vitkål, brunkål, grönkål, brysselkål och så vidare. För oss fungerar vitkålen som ersättare för potatis/ris/pasta/bulgur/matvete. För det är ju så att det inte är tilbehöret som gör maten, utan såsen;-)
  • Grönsaker. Alla grönsaker som växer ovan jord, till exempel blomkål, sparris, broccoli, squash, gruka, tomat, paprika, lök, grönsallad och spenat.
  • Svamp. Ialla de sorter.
  • Såser. Feta, goda krämig såser gjorda på grädde och färskost är mumma! Det är även såsen som gör maten! Prixken över i:et helt enkelt;-)

Jag kan även i mindre mängd äta av följande: 
  • Bönor och linser. Innehåller en viss del kolhydrater, läs på innehålls förteckningen. Kom ihåg tumregeln 5 gram kolhydrater/100 gram.
  • Nötter. Innehåller mycket fett, men även kolhydrater. Allt beroende på vilken nötsort. Kolla innehållsförteckningen;-)
  • Frukt & bär. Frukt & bär är super gott och innehåller massor av nyttiga vitaminer. Men också av socker. Fruktsocker. En frukt mellan varven gör ingen skada. Med se upp för bananer och torkade frukter.
Massor av godsaker får man fortsättningsvis äta med andra ord! Ska alldeles strax skriva hur en dag matmässigt ser ut för mig :-)

Vi ses alldeles strax igen!