onsdag 1 september 2010

Snabb fläskfilégryta


Den här eftermiddagen blev rushig. Ja ni vet så där rushig när man önskar åtminstonde två par extra händer. Tyvärr har jag ju bara ett par, hur gärna jag än skulle önska annat, så jag fick göra en snabb prioritering för att hinna med allt på listan. Det hela resulterade i den här snabba fläskfilégrytan (vill ju inte börja med att "tjyva" på middagslådorna i frysen redan nu). En sån där "fusk"-gryta, ja ni vet när man använder sig av en färdigsås som bas, men tro mig, den var minst lika god för det;-)

Ingredienser (4 personer + 1 middagslåda för 4:a)
2 fläskfileér
300 gram champinjoner
2 påsar champinjonsås (torr vara)
4 dl vatten
3 dl creme fraiche
1 1/2 buljongtärning (jag använder alltid grönsak)
Ett par nypor chilipulver

Gör så här: Putsa fileérna. Skär upp dem i 1 1/2-2 cm tjocka skivor. Skölj och skiva champinjonerna. Stek fläskfilebitarna på bägge sidor (ca 1 1/5-2 min/sida på medelvärme), stek samtidigt champinjonerna i en annan stekpanna. Häll över såspåsarna på champinjonerna. Rör om med en plast/trä gaffel. Spä så omgående på med vattnet. Rör om ordentligt tills det att allt pulver har löst upp sig. Smula över buljontärnina. Låt såsen koka upp. Blanda ner creme fraichen. Smaka av med chilipulver. Lägg ner fläskfilé bitarna allt eftersom de är klara i såsen. Låt småputtra i 10 minuter. Vi åt den med matvete och den goda vitkålssalladen!

GI-vänligt: Antingen blundar du för de få gram kolhydrater som du får i dig av såsen, eller också så följer du receptet ovan fram till att det är dags att blanda ner såspåsarna. Blanda då endast ner creme fraichen och rör ner 1-2 tsk samba oelek (inga andra kryddor eller buljong). Låt småkoka ett par minuter.  Servera med vitkålssalladen.

Tips: Jag hade två fläskfiléer i kylskåpet, så jag passade på att samtidigt göra en middagslåda till frysen. Grytor av alla slag är utmärkta middagslådor att frysa in! I tid tog det inte mer än 2-3 minuter extra (putsa o skära en fläskfilé extra).