fredag 10 september 2010

Oreos-kaka



Jag älskar Oreos, ni vet de där beroendeframkallande amerikanska kakorna som man doppar i mjölk.  Kakorna som är så där vidunderligt goda att man aldrig kan sluta äta av dem, förräns paketet är tomt!;-)

Häromveckan bestämde jag mig för att baka en kaka av dem. Resultatet blev bra! Gott! En kaka som inte var så söt, utan istället fick man fram en intensiv mäktig chokladsmak!

Ingredienser
2 ägg
2 dl socker
1 dl smör
2 dl yoghurt
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
6 msk kakao av hög kvalité
12 st oreo´s (en rulle)

6-8 st oreo´s

(riven cocos)

Gör så här: Sätt ugnen på 190 grader. Lägg ner 12 st Oreo´s i assistenten och kör dem på full effekt i 1 min (har du ingen assistent, lägg dem i dubbla plastpåsar och slå sönder dem med en stekspade/hammare). Smält smöret.  Vispa ägg och socker pösigt i en skål (ca 2 min med elvisp). Rör sedan försiktigt ner smöret och yoghurten. Blanda Oreo´s krosset, vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao i en annan skål. Blanda försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten.

Smörj och bröa (använd kokos) en springform (eller använd en i teflon eller silikon). Vänd ner smeten i springformen med hjälp av en slickepott. Fördela jämt. Tryck sedan ner 6-8 st Oreos i smeten. Smeta över med slickepotten så att kakorna döljs av smeten. Grädda i mitten av ugnen ca 25-30 minuter. Låt svalna.

Kakan är mäktig, så servera den kall med en stor klick vispgrädde!