torsdag 16 september 2010

Chokladmousse LCHF-vänlig



Ikväll har jag börjat förbereda inför morgondagen. Fredagsmys hägrar. Har förgående veckas fredagskoma i färskt minne, så den här veckan tänkte jag ligga steget före. Så nu har vi fyra små glas fyllda med en krämig chokladmousse i kylskåpet! Råkade av "misstag" göra en extra, så jag har redan nu fått provsmaka lite. Super gott! Tror dock att jag till barnen får servera den med vispad grädde och hallon, för att få den lite mer barnvänlig;-) 

Ingredienser ( 4-5 st)
100 gram mörk choklad,  86%
2 äggulor
3 dl vispgrädde

Gör så här: Smält chokladen i ett vattenbad. Låt svalna lite. Vispa under tiden grädden tjock. Blanda ner äggulorna. Rör ner lite av gräddblandingen i chokladen,  rör om försiktigt. Blanda därefter försiktigt ner lite i taget av grädden, rör om hela iden. Upprepa tills det att all gräddblandningen är nerrörd i chokladen. Häll direkt upp i serveringsglas/skålar. Plasta om och ställ in i kylskåpet.

Servera med lite vispad grädde och färska hallon!

Tips: En perfekt efterrätt på alla möjliga tillställningar! Kan själv tänka mig att göra den här nästa gång vi har buffé! Om du vill smaksätta den lite, tillsätt några droppar cognac eller liknande.