fredag 11 mars 2011

LCHF Kanelbullar


Läs mer om Björksockret och om var Du kan köpa det HÄR!

Har de senaste veckorna försökt få till ett bra bulldegsrecept här hemma. Har bakats både högt & lågt. Ett par sju gånger eller så. Men fram till igår kväll, så har alla degarna hamnat i papperkorgen. Rakt av. Men äntligen lyckades jag få till något som kan liknas vid en bulldeg, både till smak & utseende. Degen kräver en hel del kärlek vid knådandet, dvs man vinner på att lägga ner 10 minuter på att få den smidig.

Ingredienserna är dyra. Snordyra om jag ska vara ärlig. Men vad gör det, om man bara någon gång ibland kan få njuta av nybakade kanelbullar, även fast att man äter enligt LCHF;-)

Och kanelbullar är det. Kanske inte helt identiska i smaken, men absolut ett fullvärdigt alternativ. De är lite kripspigare, aningen fastare (dvs inte lika luftiga) och inte minst lite pikantare i smaken. Jag använder mig av björksocker i fyllningen, vilket helt klart ger bullarna en spännande god karaktär. Mer om björksockret kan Du läsa om HÄR.

Jag gillar inte bismaken som man får av de vanliga sötningsmedlena, så jag är helt klart glad över att ha hittat björksockret, som är ett naturligt sötningsmedel, utan massa konstiga fabricerande ingredienser (dessutom känns det bättre att inte ge av de konstgjorda alternativen). Så äntligen kanske Ni får se massa nya godsaker dyka upp här inne;-)

Jag köpte björksockret i min närmaste hälsokostbutik, men det finns även HÄR att köpas online. Är lite dyrare, men det är en stor förpackning, dvs den lär räcka länge, länge :-)


Ingredienser
100 gram smör
2 dl grädde
2 dl mjölk
3 msk fiberhusk (finns bland glutenfria produkter på ex ICA, kan även finnas under namnet Psyllium)
1 jäst för söta degar
1 msk honung (används av jästen och finns inte kvar i bullarna)
2 dl gluten
2 dl mandelmjöl
3-5 dl bakepro
1 nypa havssalt
2 tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker!)
½ tsk malen kardemumma

Fyllning
Smör
Björksocker
Kanel
Vaniljpulver

Pensling
1 ägg
1 msk mjölk
några saltkorn

Gör så här: Smält smöret i en kastrull. Låt smörpaketet stå kvar brevid spisen, så att den mjuknar upp till fyllningen.  Häll i grädden & mjölken. Gör ett snabbt uppkok. Blanda ner fiberhusken, låt svälla i ca 10 minuter. Låt degvätskan få en temperatur av 37 grader. Smula ner jästen i bunken. Tillsätt honungen. Häll på degvätskan. Vispa tills det att jästen & honungen har löst upp sig. Tillsätt saltet, kardemumman och vaniljpulvret. Blanda. Blanda ner gluten & mandelmjöl. Blanda väl. Fortsätt med att blanda ner bakepro, lite i taget. Arbeta degen väl, antingen via traditionell knådning eller i en maskin. Tillsätt mer bakepro tills det att Du har fått en smidig deg. Låt jäsa ca 45 minuter under en bakduk.

Blanda smör, kanel, björksocker & vaniljpulver i en skål. Skriver ingen mängder i receptet ovan, eftersom det är inviduellt hur mycket smak man önskar få. Av björksockret tog jag dock bara 2 tsk. Kan ju vara en bra fingervisning. Vispa samman alla ingredienserna till en "smörkräm".

När degen har jäst klart, arbeta den väl på bänken. Dela den i två delar. Kavla ut till en rektangel (precis som Du gör med vanliga bullar). Bred på fyllningen med hjälp av en slickepott. Rulla ihop degen. Skär ut bullarna (ca 2,5-3 cm tjocka). Lägg dem på ett bakplåtspapper. Lägg över en bakduk. Låt jäsa ca 30-40 minuter. Vispa ihop ett äggg, någon msk mjölk och några saltkorni ett glas. Pensla bullarna. Grädda inne i ugnen, ca 25 minuter, eller tills det att de har fått fin färg! Njut!
----------

Såklart innehåller bullarna kolhydrater, men långt ifrån den mängden som vanliga bullar innehåller. Tänkte jag en dag skulle räkna ut exakt hur många, när jag får en stund över (skulle tro att varje bulle innehåller ca 10-15 kolhydrater, men är inte alls säker förräns jag har räknat på det).

Nu ska vi fortsätta här hemma. Ut i solen står på agendan. lite shopping. Ikväll njuter vi av fredagsmys, tror jag hörde ordet Tacos nämnas av barnen, så det står på dagens meny. Såklart i en LCHF variant;-)

Trevlig fredag!






Uppdatering: 2011.10.04: Björksockret finns numera att köpa HÄR!