fredag 13 augusti 2010

Bärmuffins



Imorgon bär det av på ytterligare en vandring med familjen. Så ikväll slängde jag lite snabbt ihop muffins som fika. Den här gången smaksatte jag muffinsen med frysta bär, t.o.m svenska styckfrysta bär! Blev helt överlycklig när jag såg dem i vår lokala butik, så jag fyllde snabbt en stor påse full (tycker det är sällan man hittar svenska frysta bär)!

Nu har jag inte hunnit provsmaka dem ännu, så vi får hoppas att de smakar bra ;-)

Ingredienser (15 st)
2 ägg
1,5 dl socker
100 gr smör
2 dl mjölk
1 msk vaniljsocker
1 citron, skalet
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
4 dl vetemjöl (jag använder fullkorn)
ca 200 gr bär (jag använde mig av björnbär, hallon och blåbär)
ca 50 gr riven mörk choklad

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Skölj och riv sedan citronens skal (fint). Riv den mörka chokladen (fint). Ta fram en muffinsplåt (alt en plåt och ställ upp muffinsformar). Smält smöret i en kastrull på spisen. Vispa äggen och sockret fluffigt med en elvisp. Tillsätt det smälta sockret, mjölken, rivna citron skalet, vailjsockret, bakpulvret och saltet. Rör om kraftigt så att allt blandar sig. Tillsätt vetemjölet. Blanda om försiktigt.

Lägg några bär i botten på varje form. Täck bären med smet till ca 1/2 formen är fylld. Lägg på lite bär. Fyll på med smet så att ca 2/3 av formen är fylld. Tryck ner ett bär på toppen. Strö över av den rivna chokladen. Grädda ca 15 minuter i mitten av ugnen.

Tips: Om du vill göra Cup Cakes av de här muffisarna, kan jag tänka mig att en vit frosting innehållandes färskost (typ Philadelphia) skulle vara som pricken över i:et (Vispa 60 gr mjukt smör, 5 dl florsocker, 1 tsk vaniljsocker och 1 msk pressad citronsaft krämigt. Vispa sedan i 100 gr Philadelphiaost. Spritsa eller bred på frostingen på muffinsen.