onsdag 28 juli 2010

Silviakaka



Redan imorgon börjar endel av helgens långväga gäster att anlända. Så jag passade på att slänga ihop två Silviakakor när jag ändå stod i köket. I vanliga fall gör jag alltid Silviakakan i en långpanna (20x30 cm), men den här gången valde jag att göra dem i två springformar.

En super enkel kaka att baka, dessutom är den fantastiskt god!

Ingredienser
6 ägg
6 dl socker
3 dl vatten
6 dl vetemjöl special (går lika bra med vanligt)
6 tsk bakpulver

Glasyr
200 gr smör
2 dl socker
2 äggulor
4 tsk vaniljsocker

2 dl kokos

Gör så här: Sätt ugnen på 190 grader. Smörj antingen en långpanna eller två springformar, bröa med riven kokos. Vispa ägg och socker riktigt poröst. Rör försiktigt ner resten av ingredienserna. Häll smeten i långpannan/springformarna. Grädda i mitten av ugnen i 30 min. Låt kakan svalna något.

Glasyr: Smält smör i en kastrull, rör ner socker, vaniljsocker samt en äggulorna. Häll glasyren över kakan och strö kokos över.
 
Tips: I sommar har jag flera gånger gjort Silviakakan i en muffinsplåt (med muffinsformar i), perfekta att ta med sig på Picknick eller om man bara ska ha med sig fika någonstans. Om du vispar glasyren med en elvisp, samt tillsätter ca 1,5 dl florsocker får du en perfekt frosting till Cup Cakes.