måndag 17 maj 2010

Cup Cakes



Just nu saknar jag att ha ett kök som man får plats att baka i enormt mycket! Ikväll är den där längtan extra stor, anledningen är de där über söta Cup Cakes formarna som jag skrev om tidigare idag. Bara kliar i fingarna, efter att åter kunna ha möjlighet att baka massor och åter massor av godsaker. Tyvärr finns inget utrymme alls till att baka Cup Cakes just nu:-( 

Så kan man inte själv baka, har man som tur är gamla bilder från tidigare bak i arkivet, som man kan frossa i;) Så ikväll bjuder jag på ett Cup Cakes recept, som bakades till ett av barnens kalas för en tid sedan. Jätte smarriga!

Ingredienser

Muffins smet
100 g smör
2 st stora ägg (eller 3 st små ägg)
1.5 dl strösocker
3 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 st citron
4 dl vetemjöl special, fullkorn
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

0,5 dl riven cocos

Frosting
100g mjukt smör
7,5 dl florsocker (till bilden ovan har jag använt rosa florsocker till de med rosa glasyr och vanligt florsocker till de vita)
3 tsk vaniljsocker
1-2 msk färskpressad citron, saften
150 g Philadelphiaost

Ett par droppar karamellfärg av önskad färg, om ni inte hittar  florsocker med färg.


Garnering
Dr Oetekers Silverkulor har jag använt mig av till just de här.

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader om du ska göra stora muffins eller på 200 grader om du ska göra små. Ta fram en skål och lägg i strösocker, äggen och vaniljsocker. Vispa 2-3 minuter, så att smeten är poröst (ju mer luft du vispar in nu, destå luftigare blir muffinsen). Smält smöret i en kastrull. Under tiden river du skalet på citronen. Rör sedan ner det smälta smöret tillsammans med mjölken och det rivna citronskalet i äggsmeten (gillar du cocos och vill ha extra saftiga muffins, är det nu du tillsätter 0,5 dl riven cocos). 

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och blanda försiktigt ner i smeten.  Placera ut pappersformar i på en plåt. Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter eller tills de är gyllenbruna och torra inuti (använd med fördel en provsticka, den ska vara helt torr när du har dragit ut den). Låt muffinses svalna. 

Vispa samman smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft. Använd med fördel en elvisp, så går det snabbare. Vispa i Philadelphiaosten. Tillsätt ett par tsk hushållsfärg, om du inte använder dig av florsocker med färg. Vispa tills det att färgen är jämn. Skeda upp frostingen i en spritspåse och spritsa de svalna mufinsen med forstingen. Garnera!

Tips: För ett par månader sedan fick jag tipset om att sätta mina formar i en muffinsplåt, när jag bakar muffins. Var ett underbart tips! Numera slipper jag att pappersformarna tappar formen och flyter ut på plåten. Med muffinsplåten som stöd får man höga och fina muffins!