onsdag 9 februari 2011

Currykyckling i kokosmjölk



Tror bestämt att det är kycklingvecka här hemma. För idag blev det åter en kycklingrätt. Fast idag med en fräsch god smak av curry och kokosmjölk. Till det slängde jag ihop en "fusk" Coleslaw (den jag gjorde häromdagen var redan slut). Kycklingen fixade jag till redan i söndags. Söndagar har blivit vår förbereda-middagar-inför-hela-veckan dag. Smidigt, middagslagningen varje dag går så mycket snabbare, dvs vi hinner få maten på bordet, innan minstingen här hemma hinner somna :-)

Nu har vi börjat märka av ytterligare en effekt av LCHF-maten här hemma. Min man som de senaste åren har börjat bli ganska så tunnhårig, har på de här dryga 6 veckorna åter ha fått ett tjockare hårsvall. Ingen aning om fall det har med LCH:en att göra, men vi tror det. Inga andra förändringar är gjorde här hemma. Så numera har jag en man som närmar sig -14 kg, men som på köpet har fått tillbaka en hel skopa med hår;-)

Nu ska jag pusta ut i soffan. Är helt slut efter en intensiv dag. En riklig dos av energipåfyllning önskas just nu;-)

Ingredienser (2 vuxna + 2 barn)
1 hel kyckling (eller 1 färdig grillad kyckling från butik)
4-5 msk rapsolja
2-3 tsk soja
3-4 tsk grillkrydda

Sås
2 dl grädde
1 burk kokosmjölk
100 gr färsk ost
3-4 msk curry
1 buljontärning, grönsak
1/2 tsk chilipulver
2-3 msk smör

Fusk Coleslaw
4-5 dl riven vitkål
4-5 msk grekisk youghurt
1 nypa mineralsalt

Gör så här: Blanda rapsolja, soja och grillkrydda i ett glas. Pensla kycklingen. Lägg den penslade kycklingen i en burk med lock/platspåse. Låt marinaden dra sig minst 4-5 timmar (jag brukar lägga den i marinad kvällen innan). Sätt ugnen på 175 grader. Lägg kycklingen i en ugnsform. Ställ in i ugnen, i ca 1 timme och 20 minuter. Låt kycklingen kallna.

Skär upp kycklingen i bitar. Bryn smöret i en panna. Fräs curryn i smöret. Häll på grädden, låt koka upp. Häll i kokosmjölken. Smula över buljontärningen och chilin. Låt små koka ett par minuter. Smaka av. Krydda ev lite mer. "Tjocka" såsen med färskosten (gillar Du inte färskost, "tjocka" av den med en eller två ägg-gulor). Lägg i kycklingen. Låt småkoka 5-6 minuter, medan Du river vitkålen. Blanda med den grekiska yoghurten. Släng på en nypa salt. Rör om. Servera!