måndag 13 december 2010

Längre paus


Pauserna här inne blir bara längre och längre. Ofrivilligt. Omedvetet. Såklart bakar jag och lagar mat fortsatt i massor, men tiden räcker helt enkelt inte till, för att föra över allt hit till bloggen.

Senaste tiden har jag njutit i stora lass av en underbar resa, som dessvärre både före och efter har kantats av div mindre trevliga sjukdommar hos mig, likväl som hos resten av familjen. Så just nu ligger vi efter i stora lass här hemma, med allt vad julförberedelser heter. Totalt. Vi lever i ett organiserat kaos och julafton är redan om 11 dagar.

Men jag tar det lugnt. Känner ingen panik alls. För det är ju så att det blir en jul ändå. Även fast jag i år inte kommer ha tiden att göra allt det där som jag brukar. Golven kommer inte hinnas bonas. Jag kommer inte ha en chans att tillverka miljoner olika praliner, inlagda sillar, baka himmelska julkakor och inte att för glömma koka julskinkan själv...
Numera hinner jag inte alls följa några bloggar. Kommer inte ens ihåg när jag senast ägnade mig åt att följa massor av bloggar. Förutom en blogg. En blogg som jag sporadiskt följt under många år, men som jag den senaste tiden har följt slaviskt.

Och när man läser den, får man sig en tankeställare. Livet är skört.  Allt får nya dimensioner. Nya perspektiv. Så ja, jag är lugn trots att vi ligger efter med årets julförberedelser rejält. För vi har i varje fall varandra. Här hemma. Mina barn behöver inte oroa sig över om jag eller min man kommer finnas kvar på julafton...

För en julafton kommer vi såklart att fira, även fast jag inte kommer hinna med allt som brukligt är. Klapparna ligger redan under granen, för att avdramatisera J´s totala tomteskräck. Sillen köper vi på IKEA, skinkan blir en variant av färdig kokt och de där pralinerna finns säkert i någon delikatess butik;-)

Det här är ju ingen vanlig dagboksblogg, utan i första hand en receptblogg. Den lever även fast jag inte skriver några nya inlägg. Varje dag är Ni fortsatt mellan 500-750 personer som besöker sidan. Jätte kul. Så den får finnas kvar, vara öppen. För en vacker dag kommer jag  in i en lugnare tid av livet igen, då orken och tiden för att fortsätta lägga ut recept finns.

Men fram tills dess blir det stilla här inne. För den lilla tid jag har över vill jag ägna åt min familj. Vi alla lever bara en gång, och den gången vill jag ta vara på. Man vet aldrig vad morgondagen har med sig i bagaget. Så fram tills dess får Ni ta hand om Er, njut av livet och ge Era närmaste en stor kram!

Passar samtidigt på att önska Er en riktigt God Jul & Ett Gott Nytt År!