söndag 14 november 2010

Pepparkakshus deg


Det här receptet brukar jag använda mig av, när jag bakar vårt pepparkakshus varje år. Jag brukar göra degen redan 2-3 dagar innan, så att den hinner gotta till sig ordentligt och bli smidig, innan själva bakandet sker. Jag sätter sen ihop delarna med smält socker. Jag använder mig sen av en fluffig kristyr, för att dölja sockret och dekorera pepparkakshuset med.

Ingredienser
3 dl socker
2 dl sirap, ljus eller mörk
100 g smör, äkta
1 msk malen kanel
1 msk malen ingefära
3 dl mjölk
1 msk bikarbonat
17 dl mjöl

Gör så här: Värm socker, sirap, smör och kryddor i en kastrull på svag värme (använd med fördel en tjockbottnad kastrull). Rör om under tiden, när allt har blandats ihop väl, tag av kastrullen från plattan och tillsätt mjölken. Låt svalna. Blanda bikarbonaten med större delen av mjölet (lämna någon dl till utbakningen).
Rör ner mjölblandningen i den svala kryddlagen. Arbeta ihop till en deg, antingen på bakbord eller i maskin. Arbeta degen väl. Täck degen med mjöl och låt den vila svalt, minst ett dugn, gärna två. 

Sätt ugnen på 175 grader. Arbeta degen smidig på ett mjölat bakbord. Kavla ut degen till ca 3-4 mm tjock. Kavla med fördel ut degen direkt på ett bakplåtspapper. Lägg på en mall och skär ut. Provgrädda en pepparkaka i rätt tjocklek för att hitta rätt tid i ugnen, innan du gräddar husets alla delar. Grädda alla delarna och låt dem sen kallna på plåten/bakplåtspappret, innan du lossar på dem. Om någon av delarna fortsatt är mjuka i mitten, vänd på delen och grädda inne i ugnen ca 5 minuter till.

Smält 200g socker i en stekpanna på svag värme. Doppa bitarna i det smälta sockret och sätt samman dem, (Se upp så du inte bränner dig eller någon annan - smält socker är lätt att bränna sig på och kan ge allvarliga brännskador!).

Kristyr, ingredienser
4 dl florsocker
2 msk äggvita (ungefär 1 äggvita)
1-2 droppar ättiksprit

Gör så här: Vispa florsockret och äggvitan på låg hastighet (använd elvisp med fördel). Vispa tills kristyren har marängkonsistens. När du lyfter upp vispen ska kristyren hänga kvar. Vill du en en riktigt fluffig kristyr som du kan göra istappar, snödrivor osv med, vispa kristyren i minst 10 min. Droppa ättiksspriten och vispa ut väl (gör så att kristyren blir blankare och håller den vita nyansen bättre).