tisdag 21 september 2010

Vaxdukar


(Klicka på bilderna ovan för att komma direkt till inköpsstället)

Jag är än sån där person som tycker att man alltid ska ha en duk på bordet. Alltid. Även när man har barn. Dock har jag ju insett det opraktiska med vanliga dukar, jag menar vem vill få en extra tvättkorg med tvätt i veckan?! Inte jag iallafall;-)

Så sedan ett par år tillbaka är det vaxduk som gäller i köket. Men så svårt det är att hitta snygga! Igår panikköpte jag en lila. Gräslig. Riktigt hemsk. Jag får blunda varje gång jag kommer in i vårt vita kök. Tokblunda. Duken drar till sig all uppmärksamheten, som en värsta värsting magnet. Den måste bort helt enkelt.

Så idag har jag googlat. Och beställt. Inom kort kommer två nya vaxdukar att landa i vårt brevinkast (se ovan). Så nu återstår bara att hitta nya ljus, ljuslyktor och lite annat smått för att köket ska anses vara höstfint:-)

Några ställen där man kan hitta vaxdukar:

Stoff och Stil, klassiska dot (prickiga)- mönstrade vaxdukar i alla möjliga färger.  Priser från 29,95 kr/meter. Har även billigt m/pris på genomskinlig vaxduk för dig som vill använda vanliga dukar, men ändå skydda från spill.

Broarne, snygga vaxdukar, många från det danska märket Rice. Även klassiska rutiga, blommiga och prickiga.  Priser från 110 kr/metern.

Miss Juniversum, massor av färgglada vaxdukar i sann retroanda. Inget för mig, men kanske för dig?! ;-) Priser från 100 kr/metern.

Designonline.se, en av mina favoritaffärer! Snygga design-vaxdukar, från bland annat Marimekko, Pappelina, Susanne Schjerning, Sigvard Bernadotte med flera. Priser från 199 kr/metern.

Tyghuset, har blanda annat vaxduken Fem myror eller fler än fyra elefanter (Mairo) och Karin Mannerståls Tiny Zoo. Priser från 225 kr/metern.

Formodesign, ett bra  utbud av vaxdukar från många kända fabrikat. Här hittar du även Karin Mannerståls Tiny småbus. Priser från 125 kr/metern (rea-produkter).