måndag 7 februari 2011

Helgmys!





Vilken helg jag har haft! I fredags fick jag världens överraskning i form av min Syster, som kom och hälsade på (planerat, men alla höll det hemligt för mig). När man har sina Nära & Kära så långt härifrån, betyder det massor när man äntligen får en chans att träffas! Var med en stor sorg  & saknad i hjärtat som jag följde henne till flygplatsen idag, efter en helt fantastisk helg. Som tur är kommer det inte gå så länge den här gången, förrän vi träffas igen. Om 2,5 månad kommer jag och barnen göra precis samma långa resa, som hon gjorde hem till sig idag. I hela 10 dagar kommer vi njuta av att vara "hemma".

I fredags slängde jag lite snabbt ihop lite gott LCHF fredagsmys till oss, som vi drack lite gott vin till! Måste verkligen rekommendera den här kombinationen, var verkligen super gott! Har kommit på massor av nya användningsområden för gurkskivor sedan dess;-)

Fredagsmys-bricka (6 personer)
Gurksnittar  (24 st)
1 gurka
24 räkor
1/4 citron
gräslök
1/2 burk färskost vitlök
1 msk vispgrädde

Körsbärstomater (24 st)
12 körsbärstomater
1/2 liten röd lök
1 liten knippe gräslök

Salami
Ost (en god smakrik, gärna lagrad)

Gör så här: Skala räkorna. Skölj gurkan och skiva den i ca 0,5 cm tjocka skivor. Skär tunna små citronklyftor. Vispa 1 msk vispgrädde tjock. Vispa ner färskosten. Spritsa ut röran på gurkskivorna. Dekorera med en räka, en mini-citronklyfta och en liten bit gräslök. Lägg upp den på ett serveringsfat. Fortsätt med att hacka rödlöken fint. Skölj körsbärstomaterna, dela dem i halvor. Lägg på en nypa hackad rödlök på varje. Klipp över lite gräslök. Lägg upp på serveringsfatet. Skiva osten och rulla ihop till tighta ostrullar. Lägg upp på serveringsfatet. Vik salamin lite snyggt, lägg upp på fatet. Klipp över lite gräslök. Servera!