onsdag 1 september 2010

Kalasmuffins



För ett par veckor sedan fyllde ett av våra barn år. Tårta är inget som går hem hos den här vildbattingen, så jag valde att slänga ihop lite Cup Cakes (dekorerade muffins). Istället för vanlig frosting, så spritsade jag med vispgrädde och garnerade dem med hackade non stop, strössel och som pricken över i:et tog jag chokladbokstäver, så att de tillsammans bildade ordet grattis.

Var många glada miner den morgonen här hemma, när det gratulerades med frukostbricka på sängen. Min man som inte alls är förtjust i muffins, blev positivt överraskad, godaste muffinsen han någonsin ätit!

Till kalaset gjorde jag sen en helt underbar chokladtårta, lovar lägga upp den så snart jag hinner. För det var verkligen en tårta som man kan döda för, om man är en chokladoholic som jag;-)

Ingredienser (ca 12-14 st)
2 ägg
2 dl socker
100 gr smör
2 dl vanilj yoghurt (går lika bra med naturell)
4,5 dl vetemjöl, fullkorn
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
1 stor näve med non stop

3 dl vispgrädde
non stop
chokladströssel
chokladbokstäver från Dr. Oeteker

Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret. Lägg upp muffinsformar i en muffinsplåt/vanlig plåt. Vispa ägg och socker pösigt i en skål (ca 2 min med elvisp). Rör sedan försiktigt ner smöret och yoghurten. Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao i en annan skål. Blanda försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten. Bland sen ner en stor näve med non stop i smeten. Skeda upp i muffinsformarna (ca 3/4). Grädda i ugnen i ca 15 minuter. Låt kallna.

Vispa grädden hårt. Hacka non stop. Spritsa grädden på muffinsen. Garnera med den hackade non stopen, chokladströsslet och tillslut en chokladbokstav.

Tips: Jag kan tycka att vanlig frosting är alldeles för söt på cup cakes. Jag brukar ibland ta grädde istället, särskilt om jag gör till barnen (de gillar inte när det blir för sött). Vill man ha annan färg än vit, går det alltid att färga med ett par droppar hushållsfärg, i valfri kulör. Dr. Oetekers chokladbokstäver är inte alls dyra (gjorda på mörk choklad), jag brukar använda dem till att dekorera både glass, muffins och annat gott. Ett smart sätt att väcka barnens intresse för bokstäver;-)